HS:n juttu sähkötuista ja uudesta tutkimuksestamme:
www.hs.fi/visio/art-20...
Taloustieteen perusteet opiskelleelle tässä ei ole mitään yllättävää. Puolustus on julkishyödyke: Tšekki toivoo että Saksan aseistautuminen riittää ja Espanja luottaa siihen että koko muu Eurooppa on riittävä puskuri Venäjään vastaan. Tietenkin näin! 2/3
Tällaisen vapaamatkustamisen seurauksena sijoitamme kollektiivisesti puolustukseen liian vähän. Ratkaisu on ilmiselvä: Euroopan yhteistä aluepuolustusta tulisi rahoittaa yhteisestä kassasta, EU-budjetilla. Näin sitoutettaisiin myös Espanjat ja Italiat yhteisen turvallisuuden takaamiseen. 3/3
Kiinnostavasti Economistin kaltainen markkinaliberaali julkaisu pitää perintöverotusta "yhä vahvemmin perusteltavissa olevana", samalla kun Suomessa yritetään pakittaa toiseen suuntaan.
Tämä on hyvä. "Kysymys on, kykenevätkö [Euroopan] maat yhdessä tekemään tarvittavia päätöksiä (...) puolustusteollisuuden ja -hankintojen vauhdittamiseksi. (...) Espanja [ei] aio täyttää Naton uutta puolustusmenotavoitetta. Tšekki [ei ole yltämässä] edes Naton aiempaan 2% tavoitteeseen." 1/3