Journalist och sjuksköterska. Socialist, VoF:are och sopran. Specialintresse: Psykiatri och psykiatrihistoria. Jobbar på psykiatrisk beroendemottagning.
Amanda D
Loading...
Efter alla uppsägningar på SVT. Nu finns nya jobb att söka 👀 🤖
Problemet med ”existentiell hälsa” kanske blir tydligast om vi formulerar oss som vården brukligt gör:
Vem är i riskzonen för att vara existentiellt ohälsosam? Vilka interventioner ska riktas mot den existentiellt sjuka? Vilka faktorer definierar den existensiellt hälsosamma?
Men vården kan inte skänka mening åt livet. Hälsan är till för att vi ska leva livet, inte tvärt om.
Givetvis behöver psykiatrisk vård finnas, detta är inte en fråga om psykisk sjukdom, utan om faran i att inkluderas hela befolkningens själsliga välmående i vårdens språk och maskineri.
Om vi inte som samhälle finns till för att alla individer ska ha det bra, vad sjutton är vi då ens ett samhälle för?