//
sign in
Post
by @danabra.mov
PostEmbed
by @danabra.mov
Record
by @jimpick.com
Record
by @atsui.org
+ new component
Post
Et punkt nr. 10 på dette innlegget: www.instagram.com/p/DZszfe4xmR... At kronprinsesse Mette-Marit og andre i hennes situasjon ikke kan reise til USA så lenge RFK jr. er helseminister. Nesten så jeg stusser ved at kronprinsbarna drar dit nå.
3d
To stive lunger var overmannet av arrvev. Nå er de ute, kanskje i en blank bøtte. To friske lunger kunne endt i en grav. Nå fyller de en ny kropp med oksygen.Det er mye å være takknemlig for. Som…1. …at kronprinsessen fra nå av har et svakt immunforsvar. Et sterkt kan støte de fremmede organene fra seg. Du vil ha et passe, ikke et «sterkt» immunforsvar. Det gjelder alle, ikke kun organtransplanterte.2. …at det ikke er de som selger alt mulig som skal «styrke immunforsvaret», som matinfluensere, kjendiser og helsekostbutikker, myter og moter, som styrer rehabiliteringen. Eller folkehelsen.3. …at norske foreldre i høy grad vaksinerer barna sine. Kronprinsessen vil være mindre motstandsdyktig mot virus og bakterier. Dermed er hun, som mange andre, avhengig av flokkimmunitet. Små eller store utbrudd er mer enn nok til at en organtransplantert person blir fratatt bevegelsesfriheten sin. Eller livet. Og da er det ikke barnets skyld.4. …at folk flest driver normal smittehygiene. Vasker hender. Hoster i albuen. Følger opp vaksiner. Kjekke vaner for de fleste, livreddende tiltak for noen få. Og man vet ikke nødvendigvis hvem. Usynlig sykdom er også sårbar for usynlige trusler. Ikke engang kronprinsen klarte å huske hvor syk hans kone var, som han selv sa, så hun jo så bra ut.5. …at antibiotika fortsatt fungerer. Antibiotikaresistens kan uhyggelig snart stå mellom mennesket og moderne medisin. Kan vi ikke lenger stoppe bakterier, kan vi ikke uten videre kutte i kjøtt.6. …at fastleger, bønder og vanlige folk stort sett (gjelder ikke skjønnhetsinngrep i utlandet, aka antibotikaresistensens gratisbillett) unngår unødvendig antibiotikabruk, selv om det ikke alltid er behagelig. Både reell lindring og placebo føles jo godt. Men alternativet er verre.7. …at vi har så mange dyktige fagfolk, alt fra forskere og kirurger til anestesisykepleiere, vaskere, nattevakter og ekstrahjelpen som stepper inn. Uten dem, intet helsevesen.8. …at dere som hinter om at kronprinsessen må ha «sneket i køen», bommer. Det er de som tar de medisinske vurderingene, dere snakker ned.9. …at flere og flere sier de vil væ
www.instagram.com
ingeborgsenneset on Instagram: "To stive lunger var overmannet av arrvev. Nå er de ute, kanskje i en blank bøtte. To friske lunger kunne endt i en grav. Nå fyller …"
Ingeborg Senneset